Home » DIER » Paarden » Paardenvoeding gericht op activiteit

Paardenvoeding gericht op activiteit

Gepubliceerd op 7 augustus 2020 om 10:42

Wanneer je besluit te gaan sporten met je paard komt daar heel wat bij kijken. Eén van de belangrijkste dingen is de voeding. Wij helpen je op weg. Bekijk ook het volgende filmpje.

Waarom heeft een sportpaard aangepaste voeding nodig?

Van sportpaarden verwacht je snelheid, uithoudingsvermogen en een krachtsexplosie. Die zaken bereik je vooral met training, maar er hoort ook een aangepast dieet bij. Het is een misverstand dat dat aangepaste rantsoen uit een paar extra scheppen krachtvoeder bestaat. Voed je paard naar zijn behoefte, die afhankelijk is van de arbeid die het levert. Met alleen een sportvoeder creëer je geen sportpaard. Met alleen een recreatievoeder krijg je geen recreatiepaard. Ga dus eerst goed na hoe intensief je je viervoeter laat werken en pas daar zijn rantsoen op aan.

 

Gelijkmatige voeding is belangrijk voor alle paarden

Zowel sport- als recreatiepaarden hebben nood aan een gelijkmatige voeding. Vezelrijk ruwvoeder is de basis. Het hooi of de voordroog moet veel ruwe celstoffen bevatten. Deze vezels zijn essentieel om de darmen van je paard te vullen en te prikkelen. Ze zorgen er ook voor dat het lichaam de voedingsstoffen uit het krachtvoeder beter opneemt. Een normaal getraind paard krijgt 500 tot 750 gram krachtvoer per 100 kg lichaamsgewicht per dag. Best verdeel je het dagelijkse menu van je dier over een paar porties.
 

Moet ik mijn sportpaard bomvol energie stoppen?

Let wel dat je je sportpaard niet te veel energie geeft. Bij veel sportpaardengebeurt dat namelijk wel. Ze krijgen te energierijke voeding in verhouding met het werk dat ze doen. Hun voeder is vaak rijk aan allerlei suikers en eiwitten om de spieren verder op te bouwen. Maar de dieren krijgen deze stoffen niet goed verwerkt. Dat levert juist problemen met de spieren en bloedcirculatie op. Moet je paard een tijdje wat minder werken, verminder dan ook de hoeveelheid krachtvoer met een derde of zelfs de helft. Bij meerdaagse wedstrijden hebben sommige paarden wat extra ondersteuning nodig. Dat kan in de vorm van supplementen of een ander type voer. Vul dat aan met een energierijk supplement in de vorm van vetten: dan komt de extra energie gedoseerd vrij en wordt je paard geen losgeslagen projectiel als je op wedstrijd gaat. Zie ook: Voeding, onderhoud en verzorging – ‘Rantsoen en voedingscalculator’.

Twijfel je over de juiste voeding? Laat je adviseren door de medewerkers in onze winkel te Merkelbeek.

 

Vergeet de vitaminen voor je paard niet!

Alle paarden hebben extra vitaminen nodig. Die leveren energie, vormen weefsel, verwijderen afvalstoffen en zorgen ervoor dat alle organen goed werken. Ze zijn onmisbaar. De juiste verhouding en hoeveelheid hangt af van de leeftijd, het ras, de conditie en de dagelijkse inspanning van je paard. Sportpaarden hebben beduidend meer vitamines nodig dan hun soortgenoten die niet zo intensief moeten trainen. Kies voor een krachtvoeding waar deze essentiële stoffen al inzitten of voor een supplement.

 

Paarden die veel zweten, verliezen veel vocht

Paarden die flinke inspanningen leveren en veel zweten, verliezen veel vocht. En daarmee ook belangrijke voedingsstoffen. Daardoor ontstaat mogelijk een tekort aan zouten. Heb je een zware wedstrijd? Zorg dan dat je paard zonder een tekort aan de intensieve arbeid begint. Per uur flinke inspanning verliest je dier al snel 7 tot 10 liter zweet. Geef het vanaf twee dagen voor de wedstrijd extra zouten en ga daarmee door tot en met de dag na de wedstrijd. Daarvoor koop je elektrolyten in een natuurlijke verhouding.

Heb je een recreatiepaard? Normaal hoef je dan geen extra zouten te geven. Maar op warme zomerdagen kan ook een minder actief paard een tekort krijgen door veel te zweten. Vang dat op met een liksteen of elektrolyten.

 

Waar heeft je paard op een wedstrijddag nog meer behoefte aan?

Water en ruwvoeder zijn op een lange wedstrijddag nog altijd de basis. Paarden vinden het doorgaans heerlijk om onderweg naar de wedstrijd wat te knabbelen in de trailer. Neem dus een goed gevuld hooinet mee. Tussen de proeven door laat je je dier grazen in het weiland waarin je trailer geparkeerd staat. Op een normale wedstrijddag heeft je paard voldoende aan zijn porties krachtvoeding. Geef die ‘s morgens voor vertrek en ’s avonds bij thuiskomst. Op intensieve wedstrijddagen heeft je paard nood aan iets extra’s. Geef dan een energierijk tussendoortje met bijvoorbeeld een hoog suiker- en zetmeelgehalte. Om ervoor te zorgen dat je viervoeter geen suikerdipje krijgt, geef je het tussendoortje een half uur voor de proef begint.
 

Wanneer spant mijn paard zich extra in?

Ontdek wanneer een paard extra inspanning levert om te bepalen of het nood heeft aan een aangepast rantsoen. Je paard verbruikt extra energie als het meer doet dan:

  • grazen en 0,5 tot 1 uur stappen
  • of in de stal staan en 1 uur stappen
  • of in de stal staan en 0,5 uur stappen en draven

Maar wanneer is er sprake van een zware inspanning? Gebruik een hartslagmeter tijdens de training, dat is een ideaal hulpmiddel. De gemiddelde hartslag van een (getraind) paard in de drie basisgangen is:

  • Stap       65 tot 80 slagen per minuut
  • Draf       80 tot 110 slagen per minuut
  • Galop    110 tot 120 slagen per minuut

Een paard verricht een zware inspanning bij een hartslag van 150 tot 170 slagen per minuut. 

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.